افزایش ۲ درجه‌ای دمای کشور با انتشار گازهای گلخانه‌ای

آفتاب الکتریک/پارس سولار.

logo لطفا منتظر بمانید...

افزایش ۲ درجه‌ای دمای کشور با انتشار گازهای گلخانه‌ای 2 مرداد 1395

افزایش ۲ درجه‌ای دمای کشور با انتشار گازهای گلخانه‌ای

 محیط زیست ایران - عباس ثابتی راد:
ایران با انتشار ۶۵۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در هرسال رده دهمین کشور جهان را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

براساس آمار منتشر شده در ترازنامه انرژي 8سال گذشته، سرانه انتشار گازهاي گلخانه‌اي در كشور از 6تن در سال 85به 7.36 تن به ازاي هر ايراني رسيده است. حالا در روزهاي اوج گرماي هوا كه شهرهاي مختلف كشور را دربر گرفته خبر مي‌رسد كه يكي از دلايل اين امر گازهاي گلخانه‌اي است.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با اعلام اينكه افزايش انتشار گازهاي گلخانه‌اي طي سال‌هاي گذشته باعث افزايش تقريبا 2درجه‌اي دما در كشور شده است به همشهري گفت: متأسفانه ايران، يكي از قربانيان اصلي تغييرات آب و هوايي است به‌نحوي كه وجود جزاير گرمايي در بسياري از شهرهاي كشور به‌ويژه تهران غيرقابل انكار است.

علي محمد شاعري با اشاره به اينكه 3علت عمده افزايش توليد كربن در كشور وجود دارد، افزود: اول مصرف بي‌رويه سوخت‌هاي فسيلي كه روزانه به 800ميليون ليتر مي‌رسد و حدود 80درصد انتشار گازهاي گلخانه‌اي به اين علت است. دومين عامل از نظر شاعري، وجود كارخانجات قديمي و فرسوده و انرژي‌بر و سومين عامل هم روند كاهشي پوشش سطح جنگلي است.

نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي گفت كه ما بايد الگوهاي توسعه در كشورمان را عوض كنيم و توجه اساسي به تغيير در روند توسعه داشته باشيم. ما بايد در نخستين گام انرژي تجديد پذير را جايگزين انرژي فسيلي كنيم. به گفته شاعري، روند توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در جهان رو به افزايش است.

اما در كشور ما توجه به انرژي‌هاي نو بسيار كم است. علت اصلي هم ارزان بودن سوخت‌هاي فسيلي براي توليد انرژي است. هم اكنون توليد و مصرف انرژي‌هاي تجديدپذير در بسياري از كشورهاي پيشرفته به 10درصد رسيده است و برخي كشورها نيز تا 40درصد انرژي‌هاي تجديد‌پذير را جايگزين انرژي‌هاي حاصل از سوخت‌هاي فسيلي كرده‌اند.

  • استفاده از انرژي‌هاي نو در شهرها

تلاش مديريت شهري طي سال‌هاي گذشته در برخي‌ شهرهاي كشور به‌ويژه در پايتخت باعث افزايش توجه به توليد انرژي از منابع تجديد پذير و زيست توده شده است. توليد برق از زباله و احداث بوستان‌هاي انرژي پاك و استفاده از انرژي خورشيدي در فضاهاي عمومي در تهران و برخي ديگر از شهرها روندي رو به رشد داشته است.

علي محمد شاعري با توجه به اقدامات برخي شهرهاي كشور در كاهش توليد و انتشار كربن گفت: تلاش مديريت شهري تهران و برخي شهرهاي ديگر مانند شيراز، مشهد و ساري در اين زمينه قابل توجه است، به‌ويژه اينكه اين شهرها با استفاده از منابع زيست توده اقدام به توليد انرژي كرده‌اند و گام‌هاي خوبي در استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير برداشته‌اند. به گفته رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي و محيط‌زيست با اين همه ميزان توليد و مصرف ‌انرژي‌هاي نو در كشورما بسيار كم است و به‌نظر مي‌رسد علاوه بر اقدامات مديريت شهري، نياز به يك تغيير نگرش كلي و جدي در سطح ملي به اين منظور داريم.

رئيس ستاد محيط‌زيست شهر تهران نيز با توجه به اقدامات زيست‌محيطي كه در شهر‌تهران صورت گرفته است، از برنامه گسترده شهرداري تهران در اين‌باره خبر داد. محمد مهدي گلمكاني احداث كارخانه‌هاي توليد انرژي از زباله در شهر تهران را گامي مهم در جهت استفاده شهرداري از منابع انرژي زيست توده دانست و گفت: توليد 3مگاوات ساعت برق در كارخانه هاضم آبعلي و همچنين توليد برق در كارخانه زباله سوز كهريزك تلاش جدي مديريت شهري براي استفاده از منابع زيست توده و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي است. به گفته وي هم اكنون بيش از 70درصد جمعيت كشور در شهرها زندگي مي‌كنند، از اين‌رو هرگونه اقدام زيست‌محيطي در جهت كاهش آلودگي‌هاي محيطي در شهرها با مشاركت فعال شهروندان ممكن است.

به گفته گلمكاني طرح «شهر تازه» با محوريت 4 فعاليت عمده شامل، تنوع زيستي و طبيعت غني، آب سالم و انرژي پاك، زمين پاك و هواي پاك با مشاركت شهروندان صورت خواهد گرفت. وي به طرح «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» اشاره كرد و گفت: در تلاش هستيم تا طرح سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو را در كل تهران راه‌اندازي كنيم، تا علاوه بر فعاليت‌هاي ورزشي، ميزان توليد و انتشار كربن در شهر تهران را كاهش دهيم. طرح «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» پويشي است جمعي كه شهروندان را به استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي دعوت مي‌كند.

  • رشد 21درصد در انتشار گازهاي گلخانه‌اي

براساس ترازنامه انرژي كه طي 8سال گذشته منتشر شده است، سرانه انتشار  دي اكسيد كربن در كشور روندي رو به رشد داشته است. در سال 85سرانه انتشار دي اكسيد كربن به ازاي هر ايراني سالانه 6تن بوده است.
اين رقم 8سال بعد به7.36 تن رسيده است؛ يعني ايران طي 8سال رشدي معادل 21درصد‌ در انتشار گازهاي گلخانه‌اي داشته است.

جدول