چیت چیان: سال ۹۵ نقطه عطف صنعت انرژی خورشیدی در ایران است

آفتاب الکتریک/پارس سولار.

logo لطفا منتظر بمانید...

چیت چیان: سال ۹۵ نقطه عطف صنعت انرژی خورشیدی در ایران است 16 شهریور 1395

 چیت چیان: سال ۹۵ نقطه عطف صنعت انرژی خورشیدی در ایران است

حمید چیت چیان وزیر نیرو صبح امروز در سومین کنفرانس بین المللی انرژی خورشیدی تصریح کرد: انرژی های نو برای دنیا شناخته شده است، شاید تا چند سال قبل بسیار ضرورت داشت در جمع های علمی و سیاست گذاری تلاش شود تا این موضوع را به دیگران بشناسند اما الان کاملا شرایط متفاوت شده است.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته میلادی مجموع ظرفیت های انرژی تجدیدپذیر به بیش از 147 هزار مگاوات رسیده است، این در حالی است که ظرفیت کل برق ما 75 هزار مگاوات است و نشان می دهد که دو برابر نیاز ما به انرژی،در دنیا از انرژی های تجدیدپذیر استفاده شده است.

 

چیت چیان با تاکید براهمیت انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: میزان ظرفیت های جدید نیروگاه های تجدیدپذیر در سال گذشته بیش از ایجاد نیروگاه های فسیلی در جهان بوده و انرژی های نو تبدیل به جریان اصلی تولید برق در دنیا شده است. در میان تکنولوژی های مختلف انرژی های تجدیدپذیر آنچه مربوط به انرژی خورشیدی می شود نشان دهنده سرعت بالاتر رشد انرژی های خورشیدی نسبت به منابع دیگر تجدیدپذیر است. ظرفیت جدید فتوولتائیک در سال گذشته یک چهارم ظرفیت استفاده از این انرژی در جهان تا سال 2015 بوده است.

 

وزیر نیرو اضافه کرد: انرژی های خورشیدی و بادی از نظر هزینه ها نسبت به تکنولوژی های فسیلی ارجحیت دارند و 22 کشور در دنیا بیش از یک درصد کل برق مورد نیاز خود را از تکنولوژی فتوولتائیک ایجاد می کنند.

 

وی با تاکید براینکه سال 95 نقطه عطف صنعت انرژی خورشیدی در ایران است خاطر نشان کرد: در میان کشورهای خاورمیانه ایران تنها کشوری بوده است که در 28 سال گذشته کارخانه رشد کریستال که مربوط به صنعت فتوولتائیک می شود را داشته اما رشد این صنعت بسیار کند بوده است. اما امسال نقطه عطف اوج گیری این صنعت در کشور بوده است و 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به نیروگاه های قبلی اضافه شده است.

 

چیت چیان افزود: در دهه 70 زمانی که مقام معظم رهبری سیاست های کلی نظام در امر انرژی را ابلاغ کردند یکی از سیاست ها ایجاد تنوع در منابع انرژی به ویژه انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی بود. براساس این سیاست ها در تمام برنامه های پنج ساله توسعه بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی توسعه انرژی خورشیدی دارای جایگاه ویژه ای بوده است.

 

وزیر نیرو در پایان در مورد ویژگی های انرژی خورشیدی گفت: از ویژگی های انرژی خورشیدی این است که در زمانی که کشور نیاز بیشتری به برق در روز دارد می توانند تولید بیشتری نیز داشته باشند که از لحاظ اقتصاد ملی بسیار حائز اهمیت است.