کاهش قیمت جهانی پنل های فتوولتاییک

آفتاب الکتریک/پارس سولار.

logo لطفا منتظر بمانید...

کاهش قیمت جهانی پنل های فتوولتاییک 15 دی 1395

کاهش قیمت جهانی پنل های فتوولتاییک

قیمت جهانی پنل های فتوولتاییک در حال کاهش است و به زودی تولید برق مورد نیاز هر شخص با استفاده از نصب چند عدد پنل خورشیدی بر روی بام خانه ها از یک رؤیا به یک واقعیت تبدیل خواهد شد، حتی برای مردمانی که در فقیرترین مناطق آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.

قیمت جهانی پنل های فتوولتاییک در حال کاهش است و به زودی تولید برق مورد نیاز هر شخص با استفاده از نصب چند عدد پنل خورشیدی بر روی بام خانه ها از یک رؤیا به یک واقعیت تبدیل خواهد شد، حتی برای مردمانی که در فقیرترین مناطق آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند!

دلایل زیادی برای اثبات موضوع کاهش قیمت پنل های فتوولتائیک وجود دارد. نخست آنکه تقاضای جهانی از یک سو و ظرفیت تولید از سوی دیگر در حال افزایش است. از طرفی دیگر، کارایی سلول های خورشیدی نیز به لطف پیشرفت فن آوری تولید این سلول ها، به طور مستمر در حال بهبود و افزایش است. این در حالیست که فرآیند تولید پنل های فتوولتاییک بهبود و استفاده از مواد ارزان قیمت رواج یافته است. چاپ سه بعدی، گرافین و نانوتکنولوژی و بسیاری دیگر، مسائلی هستند که قطعاً در پیشرفت صنعت خورشیدی و ارزان تر شدن پنل های فتوولتاییک نقش خواهند داشت. دیری نخواهد پایید که نمای بیرونی ساختمانها، پوشیده از پنل های فتوولتاییک شفاف باشد و آرایه ای از سلول های خورشیدی شناور در دریا رقابتی سخت با نیروگاه های بادی فراساحلی را آغاز نمایند.

price

امروزه، موضوعی که کاملاً مشهود است، پیشرفت سریع در صنعت انرژی خورشیدی در تمام دنیاست. در کشور هند، شبکه های کوچک خورشیدی، برق مورد نیاز بسیاری از روستاهای فقیرنشین این کشور را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه تأمین می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت Mera Gao Power در هند، سیستم هایی که تنها شامل ۴ پنل خورشیدی و ۴ باتری برای تأمین برق مورد نیاز روشنایی LED و شارژ موبایل می‌گردد را برای ۱۰۰ خانوار در یکی از مناطق روستایی در استان Uttar Pradesh نصب و راه اندازی کرده است. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۱۶، این خدمات را برای ۱۰۰۰۰۰ خانوار ارایه نماید. گجتهای ساده ای همچون چراغهای خورشیدی LED و شارژرهای موبایل اگر چه در نگاه اول بی اهمیت جلوه می‌کنند، اما برای بسیاری از مردم در نقاط دورافتاده اهمیت بسیاری دارند. اخیراً یک مؤسسه خیریه در انگلیس (Solar Aid)، به بزرگترین فروشنده چراغهای خورشیدی در آفریقا تبدیل شده است و تا کنون بیش از ۴۰۰۰۰۰ از این چراغها را به فروش رسانده است.

naam-solar-moore_s-law-1

شکی نیست که انرژی خورشیدی آینده ای بسیار درخشان را از آن خود خواهد ساخت، چه در ابعاد صنعتی و چه در شکل یک شبکه کوچک که برای مصارف خانگی و گجتهای روزمره کاربرد داشته باشد.