جهان میتواند طی سه سال آینده نفت و ذغال سنگ را کنار بگذارد. نه به خاطر اینکه ذخایر آن به اتمام میرسد بلکه به این دلیل که قیمت انرژی خورشیدی و خودروهای الکتریکی در حال کاهش است و سیاستهای آب و هوایی قویتری در جهان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار
بازار نیوز، گزارش جدید موسسه گراهام از دانشگاه امپریال کالج لندن آنالیز کرده که چه میزان تقاضای انرژی خورشیدی و خودروهای الکتریکی میتواند بر تقاضای سوختهای فسیلی تاثیر بگذارد و به چه سرعتی این اتفاق خواهد افتاد. برای این تحقیق دانشمندان سطوح مختلف سیاستهای آب و هوایی، تقاضای انرژی و کاهش قیمت تکنولوژی کربنی را مورد آزمایش قرار دادند.
آجایی قمبیر محقق موسسه گراهام میگوید: "ما در امپریال کالج درباره کاهش قیمت فئو ولتائیک خورشیدی و باتریهای لیتیومی آگاه هستیم... اگر قیمت فئو ولتائیک و خودروهای برقی همچنان کاهش یابد آنگاه پتانسیل این وجود دارد که در بازار انرژی اختلالاتی ایجاد شود. وی ادامه میدهد: ما در اینجا به دنبال بررسیهای بیشتری هستیم و سعی میکنیم بفهمیم با چه سرعتی امکان دارد این محصولات به دلیل قدرت هزینه رقابتی، جایگزین سوختهای فسیلی شوند.
طی ۷ سال گذشته هزینه پنلهای خورشیدی تا ۸۵ درصد کاهش یافته است. کاهش قیمت آنها سبب شد که نصبهای خورشیدی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به بیشترین تعداد خود برسد. هزینهها در آینده همینطور با سرعت کاهش خواهد یافت. هزینه باتریهای بیتیومی از سال ۲۰۱۵، ۶۵ درصد کاهش یافته است.هر دوی این تغییرات به سرعت انجام یافته و مدلهای بازار انرژی که در حال حاضر وجود دارد دیگر قدیمی شده است.
موسسه اکسون در چشم انداز انرژی در سال ۲۰۱۷ پیشبینی کرد که ترکیبات انرژی در سال ۲۰۴۰ بسیار شبیه شرایط امروز است: زیر سلطه نفت و گاز، زغال سنگ کمتر و مقداری افزایش در انرژیهای تجدیدپذیر.
پیشبینی این شرکت تقریبا شبیه سال پیشگویی سال ۲۰۱۴ آنها است. اکسون کاهش هزینههای تکنولوژیهای رقابتی و این واقعیت که اغلب کشورها (به غیر از آمریکا زیر نظر ترامپ) در حال حاضر بر روی رسیدن به تعهدات جاهطلبانه خود در توافق پاریس کار میکنند تا مصارف انرژیهای فسیلی را کاهش دهند.
این مطالعه جدید از این ایده حمایت میکند که سوختهای فسیلی دیگر یک سرمایهگذاری بد است. برخی از سناریوها نشان میدهد که طی یک دهه آینده ۱۰ درصد از بازار ممکن است از سوختهای فسیلی دور شوند. با تغییرات ۱۰ درصدی صنعت سوختهای فسیلی در آمریکا فروخواهد پاشید. این مطالعه همچنین بر روی حمل و نقل جادهای تمرکز کرده است. انرژی که تقریبا نیمی از تقاضای سوختهای فسیلی را تشکیل میدهد. تکنولوژیهای با کربن پایین از راه دیگری بر روی تقاضا تاثیر خواهد گذاشت.
قمبیر می گوید: "امیدوارم با این گزارش توانسته باشیم ریسک سرمایهگذاری بر روی سوختهای فسیلی به واسطه کاهش قیمت آن را بیان کرده باشیم." وی ادامه میدهد: " هرچه مستندات بیشتری ارائه دهیم و هرچه گزارش خود را سادهتر بیان کنیم آنگاه برای صنعت انرژی سختتر خواهد بود که آن را نادیده بگیرد."