همدان قطب نیروگاه خورشیدی کشور می شود

آفتاب الکتریک/پارس سولار.

logo لطفا منتظر بمانید...

همدان قطب نیروگاه خورشیدی کشور می شود 26 بهمن 1395

همدان قطب نیروگاه خورشیدی کشور می شود

در قرن حاضر که بحران انرژی، بزرگترین معضل جهان صنعتی است، توجه جامعه جهانی بیش از گذشته به استفاده از انرژی های نو همچون انرژی خورشید، باد و انرژی گرمایی زمین معطوف شده و در این میان انرژی خورشیدی به عنوان وسیع ترین منبع انرژی پاک در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.

 

امروزه این امکان فراهم شده که بتوان با استفاده از پنل های خورشیدی، نور خورشید را به طور مستقیم به برق تبدیل و نیاز انرژی امروز را بدون لطمه وارد کردن به منابع انرژی مورد نیاز آیندگان، برآورده کرد.
همچنین در شرایطی که طبق آمارها، ایران به طور متوسط سالانه 2 هزار و 900 ساعت آفتاب دارد و از طرفی به خاطر اقلیم خشک خود با تنگناهای حوزه منابع آبی مواجه است، توسعه نیروگاه های خورشیدی و تولید برق از منابعی به غیر از منابع آبی ضرورتی غیر قابل انکار است.
به اعتقاد کارشناسان، توسعه نیروگاه های خورشیدی رهاوردهای بسیاری برای کشورمان در پی دارد و افزایش امنیت انرژی، کاهش اتکا به شبکه سراسری انتقال انرژی، استفاده حداکثری از منابع منطقه ای، توسعه نواحی دور افتاده، ایجاد فرصت های شغلی جدید، استفاده نکردن از سوخت های فسیلی، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ارتقای سطح جایگاه استراتژیک ایران در دیپلماسی انرژی در فضای بین الملل از مهمترین این رهاوردها محسوب می شود.
این مزایای غیر قابل انکار، تامین برق از انرژی خورشیدی را به یکی از عمده ترین مباحث اقتصاد مقاومتی و رویکردهای مهم دولت یازدهم تبدیل کرده است تا جایی که دولت تدبیر و امید،تمامی وزارتخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و نهادهای غیردولتی را موظف کرده است تا 2 سال آینده حداقل 20 درصد برق مصرفی ساختمان های خود را از طریق انرژی های نو تامین کنند.
این در حالیست که در زمان تحریم ها، وارد کردن تجهیزات نیروگاهی بسیار مشکل بود و احداث هر مگاوات نیروگاه خورشیدی به حدود 100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز داشت اما فضای پسا برجام فرصتی را پدید آورد تا سرمایه گذاری خارجی در زمینه نیروگاه های خورشیدی رونق یابد و در سایه رفع تحریم ها، احداث نیروگاه های خورشیدی شتاب گیرد و به اذعان مسئولان، احداث هر مگاوات نیروگاه خورشیدی با حدود 45 میلیارد ریال هزینه ممکن شود.
در این فضا صنعت برق استان همدان با جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی، گام های بزرگی در راستای توسعه انرژی های نو در این استان برداشته است به طوریکه به گفته استاندار، افتتاح 2نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی، در دست اجرا بودن یک نیروگاه 30 مگاواتی و کلنگ زنی سه نیروگاه هفت مگاواتی دیگر در دهه فجر امسال زمینه هایی را فراهم کرد تا استان همدان به قطب نیروگاه خورشیدی کشور تبدیل شود.
در شرایطی که ظرفیت نیروگاه های خورشیدی کشور یک مگاوات بود، افتتاح 2 نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی خلیج فارس و امیرکبیر همدان رکورد ظرفیت نیروگاه های خورشیدی کشور را شکست و همدان را صاحب بزرگترین نیروگاه های خورشیدی کشور کرد.
همچنین آغاز عملیات اجرایی سه نیروگاه هفت مگاواتی در مناطق ابراهیم آباد ، بوبوک آباد و ویان استان همدان هر کدام با پیش بینی اعتبار هشت میلیون یورو که قرار است تا هفته دولت سال 96 به بهره برداری برسند کمک می کند تا مسیر توسعه انرژی خورشیدی در این استان به سر منزل مقصود برسد.
رغبت سرمایه گذاران خارجی در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی تا جایی قوت گرفته است که در حال حاضر این سرمایه گذاران پیگیر احداث 2 نیروگاه 30 مگاواتی و یک نیروگاه هفت مگاواتی دیگر در استان همدان هستند که به گفته وزیر نیرو، این رغبت سرمایه گذاران خارجی از اثرات برجام است که بازتاب جهانی داشته است.
اینها گام هایی است که کمک می کند جمهوری اسلامی ایران که به صورت داوطلبانه برنامه مشارکت جدی خود را در افزایش سهم انرژی تجدید پذیر در تولید برق اعلام کرده و سعی دارد طبق این برنامه تا سال 2030 ،هفت هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر احداث کند، اهداف خود را در توسعه نیروگاه های خورشیدی محقق و به مسئولیت بین المللی خود در قبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به خوبی عمل کند.