ساخت سقف خورشیدی برای اتومبیل های پریوس توسط پاناسونیک

آفتاب الکتریک/پارس سولار.

logo لطفا منتظر بمانید...

ساخت سقف خورشیدی برای اتومبیل های پریوس توسط پاناسونیک 21 اسفند 1395

ساخت سقف خورشیدی برای اتومبیل های پریوس توسط پاناسونیک
تصویر شاخص
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

یکی از ابزار های کاربردی زندگی بشر امروزی خودرو ها هستند و سازندگان خودرو نیز مانند سازندگان سایر دستگاه ها در تلاش برای استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان منبع انرژی در خودرو ها هستند. اخیراً شرکت پاناسونیک سقف خورشیدی برای خودرو پریوس تویوتا تولید کرده است که توانسته کارآیی این خودرو را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش کلیک، تولید سقف های خورشیدی برای اتومبیل ها همواره یکی از مواردی بوده است که شرکت های معتبر خودرو ساز خودرو به آن توجه زیادی نشان داده اند. در این میان کارخانه خودروی سازی تویوتا اولین خودروسازی بود که در سال ۲۰۱۲ قابلیت استفاده از سقف خورشیدی را در اتومبیل های پریوس ساخت این شرکت در اختیار کاربران خود قرار داد. اما اخیراً شرکت پاناسونیک اقدام به تولید سقف های فوتوولتاییک خودرو برای اتومبیل های پریوس PHEV کرده است. این سقف های خورشیدی قادر به تولید ۵۰ تا ۱۸۰ وات انرژی برای اتومبیل هستند.

این سقف های خورشیدی خودرو که به فوتوولتاییک HIT معروف هستند همان طور که گفته شد قادر به تولید ۱۸۰ وات انرژی هستند که برای اولین بار به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت شارژ دوباره باتری های ساخته شده از یون لیتیوم را دارند. این باتری های تولید شده توسط شرکت پاناسونیک همچنین توانایی تحمل و مقاومت در محیط های بسیار گرم را دارند. معمولاً توانایی باتری های خورشیدی در دماهای بسیار بالا کاهش می یابد اما عملکرد این باتری ها حتی در دمای بسیار بالا نیز ثابت می ماند.

سقف خورشیدی که پیش از این برای اتومبیل های پریوس ساخته شده بود تنها قادر به تولید انرژی بسیار محدودی بود. در واقع انرژی تولید شده توسط این سقف ها تنها قادر به تامین انرژی لازم برای به حرکت در آمدن هواکش خودرو زمانی که در محل پارک قرار دارد و یا استفاده برای شارژ وسایل جانبی بوده است. هر چند میزان تولید ۱۸۰ وات انرژی توسط سقف های تولید شده توسط شرکت پاناسونیک چندان زیاد نیست اما تویوتا اعلام کرده است که این مقدار تولید انرژی در این سقف ها می تواند کار آیی اتومبیل را به اندازه ۱۰ درصد افزایش دهد و اتومبیل می تواند روزانه در حدود ۳٫۵ کیلومتر مسافت را با این مقدار انرژی در شرایط ایده آل و مناسب طی نماید.

در این سقف های خورشیدی، باتری های خورشیدی در پوشش رزین شیشه ای در سقف اتومبیل های پریوس تعبیه شده اند. ظاهر این سقف به صورت منحنی و انحنا دار است. اما نکته جالب توجه این است که پوشش استفاده شده در سقف برای این باتری ها موفق به گذراند آزمایشات مربوط به مقاومت شیشه که در ایالات متحده بر روی آن انجام شده است نبوده است. بنابراین تنها خودروهای پریوس که در کشور ژاپن و اروپا استفاده خواهند شد دارای سقف خورشیدی خواهند بود. هر چند خودرو ساز تویوتا در آخرین اخبار منتشر شده اعلام کرده است که این شرکت در تلاش برای ایجاد شرایطی است که سقف های خورشیدی را برای اتومبیل های پریوسی که در کشور آمریکا استفاده می شوند نیز ارائه دهد.

البته تنها خریداران خودروهای مجهز به سقف های خورشیدی هستند که می توانند در مورد ارزش افزوده شدن سقف های خورشیدی به این خودرو ها داوری کرده و نظر خود را بیان کنند. در واقع به عقیده بسیاری قیمت افزوده شده برای اتومبیل هایی که دارای سقف خورشیدی هستند نسبت به کارآیی این اتومبیل ها و مسافتی که با استفاده از انرژی تولید شده توسط این سقف ها طی می شود، بسیار زیاد است. این هزینه چیزی در حدود هزار و پانصد یورو برای مصرف کنندگان در کشور انگلستان است. از طرفی نکته دیگر این است که با نصب این سقف ها بر روی خودرو نمایشگر Head Up، آینه نقطه کور و هشدار ترافیک عقب از روی خودرو حذف می شود.

شرکت پاناسونیک به یکی از قدرت مند ترین سازندگان باتری در دنیا تبدیل شده است. این شرکت با همکاری تسلا از طریق شرکت گیگافکتوری در آینده ای نزدیک قادر به تولید باتری های لیتیومی اتومبیل خواهد بود. از طرفی چندی پیش شرکت تسلا اعلام کرده بود که Tesla Model 3 ممکن است دارای سقف خورشیدی باشد. با توجه به فعالیت دو شرکت تسلا و پاناسونیک در زمینه تولید سقف های خورشیدی همکاری این دو شرکت برای تولید سقف های خورشیدی خودرو دور از انتظار نیست.